Utslippene går opp, MDG fosser frem: Nå må vi i Arendal ta ansvar!

6. juni 2019

Publisert Arendals Tidende 6.juni 2019 – uke 23

Denne uken kom fasiten på hvor feilslått regjeringas klimapolitikk er:  SSBs oversikt viser at Norges klimagassutslipp øker i en tid hvor det aldri har hastet mer å kutte drastisk. To dager etterpå får vi i MDG den høyeste målingen noensinne med over 9.2% oppslutning.

Jens Aldo Carrizo-Nilsen. Arkivfoto

Norge er en klimaversting. Regjeringens politikk sørger for det. Mens de fleste EU-land klarer å kutte utslippene, øker Norge sine. 0,4 % økning høres kanskje ikke så mye ut. Men problemet er at det går i feil retning. Det er lenge siden regjeringen burde vært i gang med storstilte kutt, men i stedet for setter de framtiden vår i fare med somling og handlingslammelse.

Hvor mye det nå haster beskrev vårt nye medlem, tidligere generalinspektør i Hæren, Robert Mood, godt i et intervju med VG. “Vi har verdens beste utgangspunkt, og det er nå vi må dreie. Hvis vi venter med å sette en ny retning i 10 eller 15 år er jeg helt sikker på at vi kommer til å stå oppe i både sikkerhetspolitiske situasjoner og naturødeleggelser som kommer til å gjøre det uhyre vanskelig å sette en ny kurs.”

Den tidligere spesialutsendingen for FN er ikke alene om å se behovet for ny politikk. Barn og unge har nå begynt å ta til gatene for å endre norsk politikk. Det er under to uker siden Erna Solberg ble pepet ut av tusenvis av klimastreikere foran Stortinget.

MDGs beste måling noensinne: 9.2%
Men følelsen av avmakt vi i MDG får av regjeringen i Oslo blir dempet av gladmeldingen om vår beste måling noensinne: 9.2 % oppslutning betyr at flere og flere forstår at klima- og miljøkrisen er alvorlig, og stoler på at De Grønne har den beste politikken for å møte utfordringen. Det betyr at mange er lei av en regjering som ikke tar klima- og miljøkrisa på alvor. Det betyr at flere og flere blir kjent med De Grønnes politikk på andre felt, som kollektivsatsningen, bypolitikken, oppvekst- og omsorgspolitikken, mat- og landbrukspolitikken, blant mye mere.

Dette er en del av en grønn bølge som vi går over hele Europa nå, hvor grønne partier går frem og tar plassen til etablerte partier som ikke makter å tenke nytt.

Kommunevalget er et valg for klima og miljø
Heldigvis er det under 100 dager til det er valg i Norge. Dessverre kan vi ikke bytte ut den handlingslammede regjeringen i år, men vi i Arendal kan likevel gjøre en stor endring i retningen Norge nå er inne i. Derfor trenger kommunestyret  i Arendal, Miljøpartiet De Grønne.

For de grønne løsningene finnes. Kommunepolitikere kan innføre klimabudsjettene regjeringen nekter å ha. Vi kan få ned utslippene fra anleggsvirksomhet og vi kan tilrettelegge for mer kollektivtrafikk. Vi kan sette i gang skiftet til et bærekraftig landbruk. Vi kan bygge samfunn på menneskets premisser, ikke tvinge alle til å alltid velge mer forbruk, stress og press.

Robert Mood har forstått det. 40.000 norske skoleelever har forstått det. Nå haster det å få på plass en ny, grønn politikk. Lokalvalget til høsten kommer til å bli avgjørende.

Nå er det opp til oss.

Jens Aldo Carrizo-Nilsen