Fotocredit:

Arbeidsprogrammet for perioden 2023-2027

Vårt mål er et medmenneskelig samfunn i økologisk balanse der økonomien underordnes sunne økologiske prinsipper, og fremmer fred og rettferdighet. Livskraftige lokalsamfunn, i hovedsak basert på lokale ressurser, er en forutsetning for å nå målet.

Vi vil skape et Norge som kjemper mot klimaendringene på kloden, og bidra til at færre drives på flukt.

Klimaendringene gjør at vi må tenke nytt og smart, slik at vi kan gjøre samfunnet robust mot kraftigere og hyppigere nedbør, tørkeperioder og hetebølger.

Vi vil ha et levende lokalsamfunn hvor vi har tid til venner og familie, hvor vi leker mer, i naturen, på naturlige lekeplasser og i skolen. Vi ønsker at vi oftere kan gå og sykle i frisk luft til jobb, skole og i fritiden. En verden der vi kan søke opplevelser i en skog og en fjord som blir rikere og renere. Slike samfunn er mulig innenfor naturens tålegrenser dersom vi prioriterer livskvalitet fremfor materiell vekst.

Norge står ved et veiskille, der langsiktig trygghet, frihet og velferd for alle står på spill. Den globale situasjonen påvirker også lokale forhold, og handlingsrommet for Arendal i årene fremover. Til tross for uro i verden, der blant annet energibehovet er under sterkt press, vil vi gjøre gode og riktige valg som bringer vårt lokalsamfunn videre basert på solidaritet med mennesker, dyr, natur og fremtidige generasjoner.

Miljøpartiet De Grønne stiller for tredje gang til valg i Arendal, og din stemme kan være med på et historisk skifte i Arendals politikken.

Du kan  finne Arbeidsprogrammet ved å laste ned i PDF versjon, her.