Tilleggsforslag til Budsjett 2022 og HØP 2022-24

Vår Gruppeleder  og Bystyrerepresentant Jens Aldo Carrizo-Nilsen fikk vedtatt 2 av 10 grønne tilleggs-/verbalforslag som ble lagt frem under Bystyremøtet torsdag 16. desember 2021 .

Her er følgende forslag;

• Klimarapportering: Vesentlige avvik fra vedtatte klimamål rapporteres i tertialrapportene som leveres til bystyret i 2022, 2023 og 2024. – VEDTATT MED 23 STEMMER MOT 15
  • Strategi for sirkulærøkonomi – FALT MOT 5 STEMMER
  • Bevaring av Myr – FALT MOT 5 STEMMER
  • Støyforurensning – FALT MOT 4 STEMMER
  • Andelslandbruk – FALT MOT 7 STEMMER
  • Nyttevekster – FALT MOT 6 STEMMER
  • Nettside om dyrevelferd, viltforvaltning og dyrehold – FALT MOT 7 STEMMER
  • Avslapningsøvelser i skolen – FALT MOT 5 STEMMER
  • Etablering av Skolehager  – VEDTATT MED 24 STEMMER MOT 14
  • Videreutvikling av klimabudsjettet – FALT MOT 5 STEMMER

16. desember 2021

1. Klimarapportering: Vesentlige avvik fra vedtatte klimamål rapporteres i tertialrapportene som leveres til bystyret i 2022, 2023 og 2024.
  2. Strategi for sirkulærøkonomi : Sirkulærøkonomi betyr at alle ressurser går i kretsløp i stedet for at det utvinnes nye ressurser, produseres og kastes. En strategi for sirkulær økonomi kan inneholde både noe om å lage og kjøpe produkter som det skal være mulig å bruke lenge og gjenbruke, og noe om gjenvinning av avfall til nye ressurser. Kommunedirektøren bes utarbeide forslag til en strategi for sirkulærøkonomi i samarbeid med lokalt næringsliv og Agder Renovasjon.
  3. Myr: Arendal kommune vil slutte å medfinansiere prosjekter som innebærer drenering av myr og vil slutte å legge til rette for ødeleggelse av myr og våtmarker i nye reguleringsplaner.
  4. Støyforurensning: Bystyret ber Kommunedirektøren om en oversikt over behovene for støyreduserende tiltak i kommunen.
  5. Andelslandbruk: Kommunedirektøren bes utrede muligheten for tilrettelegging av flere andelslandbruk i Arendal kommune. Og gi mulighet for innvilgelse av søknad om økonomisk støtte til dagens andelslandbruk.
  6. Nyttevekster: Det skal innenfor alle kommunens grøntarealer være nyttevekster som kan stimulere det biologiske mangfoldet.
  7. Nettside om dyrevelferd, viltforvaltning og dyrehold: Bystyret ønsker bedre informasjon om dyrehold og dyrevelferd, og ber Kommunedirektøren om at kommunen etablerer en nettside der det samles informasjon om dyrevelferd, viltforvaltning og dyrehold i Arendal kommune. Siden bør gi informasjon om ID-merking av dyr, kastrering av katt som ferdes utendørs, målsetninger med viltforvaltningen, hva man skal gjøre om man kommer over dyr som er i nød eller døde, når, hvem og hvor bør man ringe (mattilsynet, nødetater, viltnemda, veterinærvakt, dyrebeskyttelsen etc.). Nettsiden etableres i samarbeid med eksempelvis Dyrebeskyttelsen og offentlige etater innenfor området.
  8. Avslapningsøvelser i skolen: Bystyret ber om en sak om økt bruk av avslapningsøvelser og avspenning innenfor eksisterende fag i skolen.
  9. Skolehager: Vi ber om at kommunedirektøren ser på mulighetene for at det kan etableres skolehager/parseller i tilknytning til alle kommunens grunnskoler. Vi mener at dette er tiltak som vil gi et særlig positivt tilskudd til barnas utdanningsløp.
  10. Videreutvikling av klimabudsjettet: Bystyret setter stor pris på at kommunen har laget et klimabudsjett og at dette er en del av handlings- og økonomiplanen. Bystyret ønsker at klimabudsjettet videreutvikles, slik at det blir et styringsverktøy som best mulig tallfester utslippskutt og kostnader. For hvert tiltak må ansvaret plasseres hos spesifikke ledere og enheter. Administrasjonen bør i videreutviklingen ta med indikatorer som er relevante og målbare, og gjerne inkludere tall for:
  • Framdrift på klimatiltak
  • Oversikt over vedtak med betydelige klimakonsekvenser
  • Trafikkutvikling for kollektiv/bil/sykkel/gange
  • Framdrift for trafikksikkerhetstiltak på kommunale veier
  • Reiser og transport i de ulike enhetene
  • Matsvinn i kommunens drift
  • Andel kommunale innkjøp som er miljømerket og bruktkjøp
  • Framdrift på ENØK-tiltak
  • Hvor mye nytt areal som er planlagt bygget ned.