Interpellasjon fra Jens Aldo Carrizo-Nilsen (MDG) vedr. tiltak for pollinerende insekter

3. august 2021

Insektene våre er truet. Forskere har påpekt at hvis utviklingen fortsetter slik den har gjort i moderne tid, vil halvparten av insektene være borte om femti år. Om hundre år vil de aller fleste være forsvunnet.

Insekter, og spesielt pollinerende insekter, er som kjent essensielle for at blomstrende planter skal kunne formere seg. EU-kommisjonen anslår at 87,5 prosent av planteartene i Europa er avhengige av insektbestøvning. Opp mot 30 prosent av den maten vi spiser er direkte eller indirekte avhengig av bestøvning. Bienes innsats har blitt beregnet til å være verdt 1300 milliarder kroner – hvert år.

Det er flere årsaker til at insektene forsvinner. Blant de viktigste er reduserte leveområder, intensivt landbruk og sprøytemidler. Mange har fått øynene opp for insektenes situasjon. Verden over gjør myndigheter, bedrifter og enkeltpersoner en innsats for å avhjelpe situasjonen.

Et enkelt, men tydelig, tiltak i dette arbeidet vil være å gjøre egnede kommunale områder insekt vennlige. For eksempel kan deler av plenen i parkområder omdisponeres til fordel for et utvalg blomsterplanter som sikrer insektene mat gjennom hele sesongen. Områder rundt skoler, barnehager, sykehjem, langs veier og i rundkjøringer kan også beplantes. I tillegg kan det være positivt å slutte å bruke robotklipper på plener og/eller la områder gro fritt slik at insektene lettere finner steder å legge egg eller bygge bol.

Et slik tiltak på kommunale områder vil også være et forbilde og en inspirasjon for kommunens innbyggere til å gjøre en innsats hjemme i sin egen hage.

Spørsmål til Ordfører:

1. Hvordan er dagens tiltak i Arendal kommune for pollinerende insekter?
  2. Vil ordføreren ta initiativ til å legge til rette for insekter på egnede kommunale
    områder, ved skoler, barnehager og sykehjem og ved veier og rundkjøringer?
  3. Er det mulighet for å legge frem en sak til politisk behandling som belyser hvordan
    egnede kommunale områder kan legges til rette for insekter i løpet av høsten?

Ordføreren svarer

Temaet pollinerende innsekter er planlagt tatt med i kommende kommunedelplan for naturmangfold.

Rådmannen opplyser at det er planlagt oppstartsmøte fredag 25. juni, der Statsforvalter, fylkeskommune, naturvernforbundet, norsk ornitologisk forening og bondelaget skal delta for å diskutere målsettinger med planarbeidet.

Rådmannen opplyser at det arbeides med prosjektplan for avsetting av midler, og forventer formell oppstart av planarbeidet høsten 2021.

Ordføreren legger til grunn at det forestående planarbeidet vil gi svar på interpellantens spørsmål samtidig som bystyret vil kunne utforme kommunens politikk framover på dette feltet i forbindelse med planarbeid og vedtaksprosess.

Robert Cornels Nordli – Ordfører