Interpellasjon fra Jens Aldo Carrizo-Nilsen (MDG) om å erklære klimakrise i Arendal kommune.

Bakgrunn:

Det britiske og irske parlamentet har erklært klimakrise (1). Lignende erklæringer har kommet fra Sveits, Canada og i byer i Tyskland. Stortinget, fylker og kommuner bør gjøre det samme. 7. mai. 2019 ble Bodø kommune den første kommunen i Norge til å erklære klimakrise. Siden den gang har en rekke andre kommuner og fylker tatt stilling til dette spørsmålet, og forslaget har også blitt fremmet på Stortinget. Også Utdanningsforbundet i Innlandet erklærte klimakrise da de avholdt sitt stiftelsesmøte (3).

Å erklære klimakrise vil presisere hastverket i å redusere klimagassutslippene. Ikke bare på internasjonalt eller statlig nivå. Men også her i Arendal.

Erklæringen vil sørge for større bevissthet om krisesituasjon vi er i. Situasjonen som truer naturlivet på jorda. Det er lettere å skape forståelse for store og nødvendige tiltak i nødstilfeller. Tiden vi er i nå er et eksempel på det.

Forslagene til vedtak kommer som en del av en internasjonal kampanje som har begynt i små byer og kommuner, og gjennom en rekke innbyggerinitiativ. Dette er også et svar på utfordringene som blant annet har kommet fra de klimastreikende ungdommene. Vedtakene vil være i tråd med oppdaterte rapporter fra FN og andre som viser at klimasituasjonen eskalerer raskere enn de fleste så for seg for få år siden. Nye rapporter viser også at insekter, pattedyr og mange andre arter forsvinner raskere enn vi tidligere har visst. Det er et uttrykk for en dramatikk som kan slå hardt inn på våre og våre barns muligheter for framtidig trygghet og velferd. Klimakrisen forsterker andre kriser og kan ikke sees uavhengig av dem.

Klimakrisen er ikke én stor hendelse som endrer alt på en dag, men en rekke endringer som har skjedd og vil skje over tid. Nå er vi kommet dit at de menneskeskapte klimagassutslippene må reduseres raskt om vi skal unngå katastrofale følger.

Det er i nærmiljøer vi tydeligst ser konsekvensene av klimaendringene. Arendal kommune er i gang med en kommuneplan for klima og energi, for å kutte tilstrekkelig i klimagassutslippene, men det er viktig med tydelige ord og uttrykk. Derfor er det viktig å erklære klimakrise i kommunen.

Klimakrisen må få høyeste prioritet i hele Norge om vi skal unngå en fremtid fylt med sult, tørke, flukt, sykdom, flom, og andre naturkatastrofer. Selv om vi må oppfordre overordnede myndigheter til å ta større ansvar er mange av løsningene også lokale og regionale.

Gjennom denne erklæringen kan vi sende et signal til omverden om at både vi og dem må bidra. Samtidig forplikter det vår egen innsats til å motvirke ytterligere klimaendringer og påfølgende artstap så lenge klimakrisen ikke avblåses.

23. august 2020