Fotocredit: Arendal MDG

Et krafttak for naturen i Arendal

22. mai 2023

FN har definert to miljømessige, globale hovedutfordringer. Den ene av disse er natur tap.

For hundre år siden var halvparten av Norge sitt fastlandsareal villmarkspreget. I dag er dette redusert til ca. 11 %. Mellom 1988 og 2018 mistet vi områder tilsvarende 2,9 millioner fotballbaner. Det tilsvarer én hver eneste time.

Et av de viktigste verktøy for å hindre nedbygging av natur er vern. Norge tilsluttet seg i fjor FNs naturavtale, hvor et sentralt avtalepunkt er at vi forplikter oss til å verne minst 30 prosent av det samlede hav- og landarealet innen 2030.

NRK har gjort et grundig arbeid med å sammenstille tall og dokumentere hvordan kommuner og fylker ligger an i forhold til dette målet. Tallene viser 51,90 % av vann- og landarealet i Arendal er vernet.  Det er mye bedre enn våre nabokommuner som Tvedestrand – 12,67 %, Grimstad –  6,86 %, Froland – 5,54 %. Og godt over målsettingen til naturavtalen Norge ble med i. Men Arendal har en industri som kommer trampende inn og skal ta hull i vår dyrebare natur. Og den prosenten som vi har nå kan gå rett ned. Derfor må vi finne løsninger og tiltak.

Vi er altså langt unna å bidra med vårt for at Norge kan nå sine nasjonale mål.

Arealforvaltningen ligger for en stor del hos kommunene. Derfor spiller kommunene en viktig rolle i arbeidet med å ta vare på naturen.

Også når det gjelder vern av nye områder, kan kommunen spille en viktig rolle som initiativtaker. Klima- og miljødepartementet har oppfordret kommunene til å se på arealet og planverket på nytt i etterkant av naturavtalen for å se om det er nye områder som kan spilles inn til vern.

I det hele tatt er det større behov for vern enn i dag, og det er rom for at Arendal kan spille en mer aktiv rolle når det gjelder vern.

Spørsmål til Ordfører:

• Vil Ordføreren ta initiativ til at Arendal skal ta en mer aktiv rolle i arbeidet for å fortsette å holde det nasjonale målet om 30 % vern av naturen?
  • Kunne ordføreren be bystyret om en sak der man oppretter et lokalt vernemål for Arendal på 60% av arealene i kommunen og forslag til konkrete tiltak for å nå det nye lokale målet om 60 % vern?

Ved Bystyrerepresentant,

Jens Aldo Carrizo-Nilsen