Interpellasjon fra Jens Aldo Carrizo-Nilsen (MDG) vedr. lekeområder

Ordføreren svarer:
Ordføreren er enig med interpellanten i at den beskrivelsen som gis i interpellasjonen ikke er slik vi ønsker å ha det rundt skolene våre.
Før jeg svarer konkret på de enkelte spørsmål, så er det behov for noen innledende kommentarer om ansvarsforhold og historikk:
Det er ofte velforeninger eller andre lag og foreninger som tar initiativ til, og sette opp, for ballbinger eller andre nærmiljøanlegg for barn og unge. Slike tiltak er selvsagt svært positivt men vedlikehold i etterkant kan være en utfordring. Arendal eiendom har ansvaret for lekeapparat som ligger direkte til skoler og barnehager. Foretaket har også ansvaret for søppelstativ eller søppelkasser på dette området. Dette i et
samarbeid med skolene. Vedlikehold vil være et resursspørsmål for Arendal eiendom som det er for lag og foreninger. Her har bystyret et ansvar, men også foretakets styre som skal se til at alle tilgjengelige frie midler settes av til et forsterket vedlikehold og at driften er så effektiv som mulig. Det må også nevnes at det foretas ekstern sikkerhetskontroll av alle lekeapparat i kommunalt eie som kan kreve tiltak eller at lekeapparater må fjernes dersom det finnes alvorlige feil. Hærverk er et vesentlig problem ved skolene og dette går blant ut over lekeapparat og utendørsanlegg. Her må vi alle ta et ansvar for å jobbe med holdninger – men hærverk vil være en begrensning på hva som kan plasseres ut og hvordan dette kan tas vare på. Det er for eksempel slik at søppelkasser eller søppelstativ i begrenset grad kan utplasseres fordi dette erfaringsmessig fort blir ødelagt.

Så konkret til dine spørsmål:
Ordføreren kan bekrefte at det er bestilt nett til fotballmålene og en viss oppgradering av lekeapparatene på Birkenlund skole og dette vil det bli arbeidet med i løpet av sommeren.

Søppeltømming direkte ved skolen er Arendal eiendom og skolens ansvar, men her er det ikke ansatte på jobb i fridager og feriedager. Det er også et samarbeid med skolen hvor elevene lærer sortering av søppel med sorteringsstasjoner på skolen.

Arendal eiendom har oversikt over kommune lekeapparater knyttet til skoler og barnehager i kommunen. Oversikt over nærmiljøanlegg i regi av lag og foreninger er ikke oppdatert pr i dag. Det vil være en omfattende jobb å definere vedlikeholdsnivået for alle anlegg.

Ordføreren vil likevel ta initiativ ovenfor styret i Arendal eiendom for at styret skal rapportere på dette punktet i tertialrapport eller i årsberetning.

———————————————————————————————

Interpellasjon fra Jens Aldo Carrizo-Nilsen (MDG) vedr. regnbuefarget overgangsfelt

Ordføreren svarer:
Overgangsfelt er lagt på kommunale veier der det er vurdert etter gitte kriterier, og at det vil være et behov for disse. Det vurderes etter hastighetsnivå, trafikk mengde, antall kryssende fotgjengere og andre vurderinger. Overgangsfelt merkes og skiltets etter Statens vegvesen
sine håndbøker/veinormaler.

Arendal kommune er pålagt å følge disse vegnormalene for å ivareta trafikksikkerhet og universell utforming på sine kommunale veier/gater. Disse skal sikre en enhetlig praksis og at sikkerheten blir best mulig ivaretatt både i det enkelte krysningspunkt og i trafikksystemet som helhet.

Ved å male noen av våre overgangsfelt med regnbuefarger, og da mellom de hvite stripene kan virke forstyrrende for trafikanter og vil sannsynlig redusere sikkerheten for brukere av overgangsfeltene. Vi har hatt en dialog med Trygg trafikk som støtter dette.

Maling av feltene vil også være et kostnadsspørsmål. Vei-avdelingen må prioritere hvor de bruker sine midler, og vi prøver å merke overgangsfelt når det er behov for det. I sentrum har vi mange overgangsfelt og vi har en relativt stor kostnad med å holde disse så godt
oppmerket som vi ønsker. Vi har gjort en enkel prisforespørsel til en entreprenør vi har benyttet til veimerking, og maling med regnbuefarger for et felt i sentrum kan anslås å koste 18 000 kroner.

Med bakgrunn i dette vil administrasjonen fraråde at kommunenes overgangsfelt males med regnbuefarger, og at man heller finner andre måter å markere mangfold og inkludering. Ordføreren ønsker likevel at vi ser på muligheten at vi et sted i kommunen kan vise kommunens støtte ved å finne et gangfelt som egner seg til dette.

——————————————————————

Interpellasjon fra Jens Aldo Carrizo-Nilsen (MDG) vedr. cruisetrafikk

Ordføreren svarer:
Interpellanten legger premiss for spørsmålene som ordføreren mener bør nyanseres. Den totale verdensflåten av fraktskip er på 60.000 skip som frakter over 90 % av all gods i verden.

Cruiseindustrien utgjør en svært liten andel på 450 skip totalt i verden. Kun 110 av disse skipene seiler i Europa og Norge om sommeren. Det er primært tyskere og engelskmenn som kommer hit fra havner i Hamburg og Southampton.

Hele Nordsjøområdet er et SECA område. (Special Emission Control Area). Det er ikke lov til å bruke tungoljer, og kravene til innhold i marin diesel er strengt regulert. Cruiseskipene som anløper Arendal har derfor ikke benyttet de mest forurensende drivstofftypene hverken på vei til havn eller i havn – det er ikke lov. Utslippene fra skipene kan derfor sammenlignbare med dagens Danmarksferger. Arendal Havn har kjøpt seg inn i et selskap som heter EPI (Environmental Port Index), sammen med de største Norske havner. Målet er å differensiere prisen for et havneopphold i fremtiden basert på hvor rene skipene er, og presse de mest forurensende og gamle skipene ut av markedet.

Før dette kan innføres, må det etableres egnet landstrømstilbud. Dette fordi dagens anlegg i sentrum som ble etablert i 2014 har for liten kapasitet. Målet er å fatte en investeringsbeslutning innen 2027. Cruiseskipene må på lik linje med alle andre fartøy overføres til utslippsfritt drivstoff. Innen 2030 må disse skipene også kobles til landstrøm om Arendal Havn skal ta imot flere enn 25 anløp per år. Cruiseindustrien vil bli renere som all annen maritim transport i framtiden, men det er behov for å omstille til nullutslipp på linje med alle andre.

Cruiseskipene er store, og plasseres ofte sentralt i forhold til attraktive besøkssteder. Båtene ligger normalt i havn på dagtid. Passasjerene deltar på forskjellige aktiviteter og handler i byens butikker. Verdiskapningen fra cruiseindustrien i Arendal er stipulert til om lag 6 millioner kroner i 2023, men det er før kanselleringer.

Kaiene i sentrum var byens hovedhavn frem til 2008. Når havnen ble flyttet til Eydehavn i 2008 gikk antall anløp vesentlig ned. Sporadiske cruiseanløp har ligget på cirka 20 anløp fra mai til september, på dagtid, og aldri mer enn 1 båt om gangen. Havnen har et mål om cirka 30 anløp per sesong. Dette er motivert av verdiskapningen og fordelingen av utgiftene til en nytt oppgradert landstrømsanlegg, som skal betales av brukerne.