Fotocredit:

Miljøpartiet toner grønt flagg

Den 24. august blir Miljøpartiet De Grønne utfordret av Agderposten til å avklare om vi vil støtte ordførere fra venstresiden eller om vi har et bredere perspektiv.

Kort oppsummert: Er vi røde eller blå? Kort svar: Nei. Vi er grønne.

1. september 2015

Agderposten har fått med seg et par viktige ting:

Det stemmer at Miljøpartiet De Grønne kan havne “på vippen” mellom blokkene flere steder. I Aust-Agder er vi nært å gjøre nettopp det på siste måling i Fædrelandsvennen.

Det stemmer også at Miljøpartiet De Grønnes politikk tilpasses klima- og miljøhensyn. Det er en god beskrivelse av perspektivet til et grønt parti. Vi lever ikke i en beskyttet boble på jorden, atskilt fra naturen. Vi er en del av naturen. Bærekraftig natur er nødvendig for bærekraftige samfunn og bærekraftig økonomi. Miljø er altså ikke en sak for oss, men en viktig del av vår økonomi-, skole- og sosialpolitikk.
Og det er helt riktig som Agderposten skriver: Det er der vi spesielt skiller oss fra SV og Venstre.

Agderposten har derimot ikke har fått med seg at vi kommer til å støtte de som gir oss mest gjennomslag. I Arendals Tidende inviterte nylig Høyre til et bredt samarbeid som inkluderer MDG. Jeg tror vi har mye å snakke om med både dem og et lokalt Arbeiderparti som har programfestet at “alle saker skal sees i et klimaperspektiv”.

Men ingen av dem kan forvente vår støtte uten videre. Vi står på egne bein, og samarbeider der vi kan få gjennomslag for mest mulig grønn politikk.

Magrete M. Breivik

1. kandidat for Miljøpartiet De Grønne i Arendal